Blog

3 april 2019 – Niksen is gezond

Trends van de afgelopen jaren op het gebied van ‘zelfhulp mentale gezondheid’ zijn onder meer: in stilteretraite gaan, yoga- en/of mindfulnessworkshops volgen en met een wandelcoach op pad gaan. Allemaal oprecht geweldige werkvormen, die vaak goed aansluiten bij de (verborgen) creativiteit en behoeftes van personen. Wat echter opvalt aan al deze activiteiten is dat ze gemeen hebben dat we iets ‘gaan doen’ om tot rust te kunnen komen.

De lichte ironie daarvan viel me de afgelopen tijd op toen ik een paar artikelen (her-)las die juist een pleidooi hielden voor iets veel eenvoudigers dan ‘iets opzoeken’ (plekken, rust, ontmoeting), namelijk: niets doen. Een ingezonden brief repte over de discrepantie tussen afleiding op korte termijn – waaraan we welhaast verslaafd lijken te zijn – en overprikkeling op lange termijn, en hoe die ons cumulatief en blijvend kan ontregelen en verstoren. We multitasken continu en roepen ook de hele tijd dat we het druk hebben. Of, zoals de schrijfster zei: we leren ons lijf te verzorgen, maar niet onze geest. En als het misgaat wenden we ons direct tot een professional en geven we ons over.

Misschien kan het veel eenvoudiger, zoals ook David & Arjan (365dagensuccesvol.nl) ons voorhouden. Telefoons en internet stoppen ons de hele tijd vol met kortcyclische prikkels, terwijl we uit de geschiedenis juist weten dat creativiteit ontstaat en herstel van ons systeem plaatsvindt tijdens rust, of zoals zij zeggen ‘lanterfanten’. Voor geluk en gezondheid zouden we onszelf daarom niet belangrijk, maar juist overbodig moeten maken. Onze tijd zoveel mogelijk legen in plaats van vullen, zodat niks doen het nieuwe druk-druk-druk wordt. ‘En maak daar gerust wat haast mee’.

Zie voor eerdere blogposts s.v.p. de sociale media Facebook en Instagram en de professionele netwerksite LinkedIn. Verbinding leggen door respectievelijk ‘vrienden te worden’, ‘elkaar te volgen’ of ‘een connectie van elkaar te worden’ wordt zeker op prijs gesteld!